Немогући, тромплејски читалац и његови рођаци
Сажетак
У раду се полази од студије Мери-Лор Рајан Наратив као виртуeлна реалност и њена типологија имерзивног и интерактивног читаоца хипертекста допуњује антиципацијом хипотетичког тромплејског читаоца. Он се објашњава поређењем по сличностима и разликама у односу на зависног читаоца који често подлеже референцијалним или афективним заблудама. Други тип диференцијације се успоставља у односу на лудички концепт читаоца актуелног у виртуелном свету електронских медија. Рад је једна врста генезе која прати читаоце од концептуализација њихових заблуда (синдром Дон Кихот, Ема Бовари), преко читалаца који постају главни јунаци постмодернистичке прозе (Кортасар, Борхес, Павић, Петровић) до антиципација нових читалаца (хипер)текста који у њему нестају.
Референце
Andrić 2017. Andrić, Ivo. Priče. Beograd: Laguna.
Appleyard1991: J. A. Appleyard, Becoming a reader, The Experiance of Fiction from Childhood to Adulthood, Cambridge Universtity Press. Crossreff
Bart, Rolan. Književnost, mitologija, semiologija. Preveo Ivan Čolović. Beograd: Nolit 1971.
Bart, Rolan. "Smrt autora". U: M. Beker (ur.). Suvremene književne teorije. Zagreb: SNL 1986, 176-180.
Bojanić Ćirković Mirjana: Tipologija čitalaca u romanima Milorada Pavića u kontekstu savremenih teorija čitanja.
Bolter 1991: Bolter, Jay David, Writing Space: The Computer, Hypertext, and the History of Writing. Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum, 1991.
Vukićević, Dragana 2015, Skriveni narativi, U: Zbornik Matice srpske za književnost i jezik, knj. 63, sv. 2, 505-519.
Grčić Milenko, Jovan. U Gostionici Kod poluzvezde na imendan šantavog torbara, Beograd, b. g.
Dokins 2014: Ričard Dokins Sebičan gen, Smederevo: Heliks.
Ženet 1985: Genette, Gérard: Motivacija i verovatnoća, U: Figure, Beograd, Vuk Karadžić.
Izer, Volfgang "Lutajuće motrište i čitateljska svijest". Biti, Vladimir (prir.), Suvremena teorija pripovedanja. Zagreb: Globus 1992, 158-177.
Jaus 1978: Jaus, Hans Robert. Estetika recepcije. Prevod Drinke Gojković. Beograd: Nolit
Kaler1990: Džonatan Kaler, Strukturalistička poetika, Srpska književna zadruga.
Kajoa 1965: Roger Caillois, Igre i ljudi: maska i zanos Beograd: Nolit.
Kuzmanović, Dobrinka. Rečnik za digitalno doba, pregl. 27.06.2020.
Lazarević 1986: Lazarević Laza Pripovetke, Beograd, SANU.
Milosavljević Milić, Snežana, Figure čitanja. Beograd: Službeni glasnik 2013.
Obradović Dositej, 2009, Život i priključenija, pregl. 27.06.2020.
Pavel 1997: T. Pavel, Fikcionalni svetovi i ekonimija imaginarnog, Reč, 30, 111.
Pavić 1976: M. Pavić, Jezičko pamćenje i pesnički oblik, Novi Sad: Matica srpska.
Pavić 1977: Milorad Pavić, Hazarski rečnik, Beograd: Dereta, Prosveta
Petrović 1989: Goran Petrović, Saveti za lakši život: roman uz kafu, Književna omladina Srbije.
Rajan 2001: Ryan, Marie-Laure, Narrative as Virtual Reality Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media, The Johns Hopkins University press, Baltimore and London.
Routledge Encyclopedia of Narrative Theory by David Herman, Manfred Jahn and Marie-Laure Ryan (eds), 2008. London and New York:
Ruse, Žan. "Da li je potrebno govoriti o 'narateru'?". U: Kako ukrotiti tekst. Prir. dr Slavica Perović. Podgorica: Institut za strane jezike - Oktoih 1999, 413-423.
Sremac 2009, Sremac Stevan Pop Ćira i pop Spira, pregl. 27. 06. 2020.
Stojanović 2009: Jasna Stojanović, Dositej i Servantes, Naučni sastanak slavista u Vukove dane, 38, 2009, sv. 2, 529-536.
Riker 1993: Pol Riker, Vreme i priča, IK Zorana Stojanovića, 1993.
Rifater 1990: Referencijalna iluzija, Treći program, 85, 196-202.
Havelok E. 1991: Muza uči da piše, prev. G. Krkljuš, Novi Sad, Svetovi.
Hajm 1993: Heim, Michael. "The Erotic Ontology of Cyberspace." Benedikt, Cyberspace, 59-80. The Metaphysics of Virtual Reality. New York: Oxford UP, 1993.
Štirle, Karlhajnc. "Čitanje fikcijskih tekstova". Književna kritika, god. 20, br. 9, 1989, 61-74.
Witmer, Bob G., and Michael J. Singer 1998: "Measuring Presence in Virtual Environments: A Presence Questionnaire." Presence: Teleoperators and Virtual Environments 7, no. 3 (1998): 225-40. Crossreff

Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).